Grupul „Lobby pentru Banatul de Munte” propune soluţii pentru salvarea căii ferate Anina-Oraviţa

Drum bun, Ion Chichere!
October 31, 2012
Investitorii străini au pus ochii pe linia istorică de cale ferată. La români planează incertitudinea!
July 23, 2013
De:   CORINA NIŢU

Grupul de iniţiativă „Lobby pentru Banatul de Munte” şi-a prezentat astăzi, într-o conferinţă de presă, la Palatul Cultural din Reşiţa, proiectul privind punerea în valoare a căii ferate Anina-Oraviţa, în paralel cu revitalizarea economică a zonei Anina şi a împrejurimilor.

Membrii grupului de iniţiativă au fost de părere că s-a vorbit mult şi s-a făcut prea puţin pentru valorificarea economică şi turistică a monumentului istoric „Calea Ferată Anina-Oraviţa”. Cu toate acestea, primarul oraşului Anina, Gheorghe Românu, prezent la conferinţa de presă, a precizat că şi discuţiile pe acest subiect, promovate în presă şi pe siturile de socializare, au avut un efect benefic: „De când se vorbeşte şi se scrie mai des despre Calea Ferată Anina-Oraviţa, numărul turiştilor a crescut semnificativ. S-a produs acelaşi fenomen cu cel de la cascada Bigăr. De când cascada a fost declarată drept una dintre cele mai frumoase din lume, există acolo un aflux de turişti nemaiîntâlnit. Nici nu vă vine să credeţi câte autocare au oprit zilele acestea lângă cascadă, cu turişti români şi din străinătate. Acelaşi lucru se întâmplă şi cu calea ferată, vin mai mulţi turişti, pentru că au auzit de frumuseţea şi pitorescul traseului. Acest fapt este bun, dar nu este suicient”, a spus primarul Aninei, Gheorghe Românu, şi a adăugat: „Cel mai important lucru este ca linia ferată să fie reabilitată şi reintrodusă în circuitul economic. Am o scrisoare de intenţie de la un investitor, care îşi condiţionează investiţia de funcţionarea în bune condiţii a căii ferate, pe care doreşte să-şi transporte marfa. Pentru aceasta, calea ferată trebuie reabilitată. Din 2006, de când s-a închis mina de la Anina şi nu s-a mai transportat cărbune pe această linie, nu s-au mai făcut reparaţii. Ideea este simplă: trebuie să obţinem fonduri pentru reabilitarea liniei şi să aducem investitori la Anina, care să o folosească pentru transport. Această activitate economică, împreună cu cea de turism, vor putea face linia rentabilă”.

Liderul grupului „Lobby pentru Banatul de Munte” este Nicolae Dumitru Vlădulescu, directorul Teatrului de Vest Reşiţa, care este secondat de Marian Apostol, preşedintele CNS Cartel Alfa – Filiala Caraş-Severin. Cei doi au prezentat etapele de derulare a proiectului, care va continua cu stabilirea de parteneriate cu instituţii de stat şi private, care pot promova iniţiativa şi o pot susţine financiar. Concret, grupul vrea să determine Guvernul să investească în reabilitarea căii ferate, în baza unor acorduri ferme cu investitorii care doresc să folosească linia pentru transport. Acţiunile vor fi însoţite de spectacole, de manifestări sportive şi cultural-artistice. Un moment important al proiectului este organizarea unei sărbători la Anina, în data de 21 septembrie, când se va aniversa împlinirea a 150 de ani de la punerea în funcţiune a căii ferate Anina-Oraviţa.

Din grupul „Lobby pentru Banatul de Munte” mai fac parte, printre alţii, Dumitru Ţeicu, directorul Muzeului Banatului Montan din Reşiţa, jurnalistul Flavius Rotariu, cântăreaţa Stela Enache, cantautorul Cristian Buică, o serie de profesori. Se poartă discuţii cu alte personalităţi ştiinţifice şi culturale pentru a fi atrase în grupul de iniţiativă.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *